Passend Onderwijs
De wet
Vanaf augustus 2014 is de Wet passend onderwijs in werking gegaan. Hiermee krijgen leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een betere kans binnen het reguliere onderwijs of, als dat nodig is, op een school voor speciaal onderwijs.
De Wet passend onderwijs gaat uit van de mogelijkheden van een kind en hoe die zo goed mogelijk kan worden ontwikkeld. Passend onderwijs begint bij de school. De school is verantwoordelijk om voor elke leerling een goede onderwijsplek te bieden. Dit heet zorgplicht. Denk bijvoorbeeld aan extra aandacht bij het leren lezen of rekenen, of een aanbod voor hoogbegaafde kinderen. Het kan ook gaan om zwaardere vormen van ondersteuning. Dat gaat bijvoorbeeld over de begeleiding van kinderen met gedragsproblemen.
Een tweede belangrijk kenmerk voor passend onderwijs is de samenwerking van school en ouders met externe partijen. Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om de inzet van deskundigheid uit andere scholen, schoolmaatschappelijk werk, logopedie of
centrum voor jeugd en gezin. Alle partijen trekken samen op om de talenten van het kind te laten opbloeien.
Voor meer en uitgebreide informatie over Passend Onderwijs verwijzen wij u
naar de volgende websites:
www.passendonderwijs.nl
Het centrale informatiepunt voor de implementatie van Passend Onderwijs van het ministerie van OCW.
www.steunpuntpassendonderwijs.nl
Website over Passend Onderwijs, speciaal voor ouders.
Op school
Wanneer een leerling problemen heeft die langdurig of diepgaand zijn, wordt voor de juiste begeleiding aan deze leerling overleg gevoerd in het schoolondersteuningsteam (SOT). Naast de IB-er, hebben ook de directeur, een externe onderwijsspecialist, een gezinsspecialist (de jeugdarts of de schoolmaatschappelijk werker van het CJG) en ouders zitting in het SOT.
Er wordt aan ouders vooraf om toestemming gevraagd. In het SOT wordt besproken welke
verdere stappen gezet moeten worden voor deze leerlingen. Daarbij worden de afspraken gevolgd die gemaakt zijn in het Samenwerkingsverband voor Passend Onderwijs (zie hieronder).
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school staat beschreven waar de mogelijkheden en grenzen liggen in het begeleiden van leerlingen met leer- en ontwikkelingsproblemen, met fysieke en medische problemen, sociaal-emotionele problemen, gedragsproblemen, werkhoudingproblemen en kinderen met een problematische thuissituatie.
Kort samengevat kan worden gezegd dat onze grenzen liggen bij een combinatie van verschillende problemen. Het welbevinden en de veiligheid van het betreffende kind en de andere kinderen spelen hierin een belangrijke rol.
SAMENWERKINGSVERBAND
De samenwerkingsverbanden (SWV) voor passend onderwijs moeten er voor zorgen dat voor ieder kind de juiste en de beste ondersteuning beschikbaar is. Omdat de ondersteuning dagelijks in de scholen plaatsvindt werken de samenwerkingsverbanden intensief met de scholen samen. Zo werken wij nauw samen met het samenwerkingsverband
PO Midden-Holland en Rijnstreek, deze ondersteunt alle scholen voor primair onderwijs in de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen, Boskoop en Alphen aan de Rijn.
Het SWV heeft in een Ondersteuningsplan vastgelegd hoe Passend Onderwijs in onze regio is georganiseerd. Er staan o.a. afspraken in over de basisondersteuning die de school kan bieden, over de aanvraag van extra ondersteuning en de verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs. Op de website van het SWV vindt u alle informatie:
http://swv-po-mh.nl.